Nawigacja

Aktualności

„Jak można uczyć o stanie wojennym?” – szkolenia dla nauczycieli

Edukatorzy OBEN przeprowadzili w 20 i 23 listopada szkolenia dla nauczycieli z cyklu „O historii w szkole. Spotkania dydaktyczne”.

Tym razem asumptem do tematu była 40. rocznica wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. W trakcie pięciu godzin szkoleniowych nauczyciele przetestowali kilka metod i narzędzi, które mogą ich wspomóc w procesie dydaktycznym. Wypróbowali studium przypadku (dla którego kanwą historii był początek strajku w Stoczni im. Warskiego w Szczecinie 13-15 grudnia 1981 oraz idea „walki bez przemocy”), gry „tabu”, „time-line” i historyczne „story cubes”, które kształtują nie tylko wiedzę na temat lat osiemdziesiątych w Polsce, ale również takie umiejętności jak tworzenie krótkich narracji, kojarzenie faktów, znajomość chronologii i związków przyczynowo-skutkowych. Szkolenie zakończone zostało ćwiczeniem opartym na metodzie debaty oksfordzkiej, której teza miała pokazać ideę uczenia kontekstowego, czyli opierania się pojęciach i faktach znanych uczniom z rzeczywistości, w której żyją, by przejść do problemów z przeszłości.


Szkolenia poprowadzili wspólnie dr Zofia Fenrych i Jakub Wojewoda. Odbyły się w dwóch formułach – stacjonarnej w Przystanku Historia IPN w Szczecinie oraz on-line za pośrednictwem platformy MS Teams. Wzięło w nich udział w sumie 46 nauczycieli. Wszyscy otrzymali wydruki wystawy elementarnej „Stan wojenny 1981-1983”, infografiki na ten temat, materiały warsztatowe do „time-line” i „tabu” (które w trakcie szkoleń przygotowali) oraz dostęp do wielu materiałów cyfrowych przekazanych za pośrednictwem platformy padlet. 
 

do góry